tal

Strands

ational |




,&ht‘\f A (L P
l[:: L( (\u\ L Jdolue a0 B&J u"&l’ o uv\(}mbv‘\m JW‘]\"J L I\UL w\,\,a;tu[lvut wilpaN v 3

ol 2
&—Sr, l\m » {b Qs \( | V\A_LL o M ;.,¢‘n (,‘L A -\/.
(l e \Aeb vlq\ut\ ¢ B ‘55
I
0 K
' | <>
Acknowledgements 3IVE

The Third World and "Environment Broadcasting Project (3WE) wishes to thank
the numerous programme makers and programme department libraries who
helped us with our research.

Many thanks to the members of the project management committee for their
continuing support.  Thanks to Ash Patel for the cover design. Special thanks to
Robert Towler at the ITC’s research department for all his help with the research,
and to the staff of the ITC library.

<&
3WE

First published in the UK in 2000 ‘
by the Third World and Environment Broadcasting Project (3WE)

Copyright © 3WE — Third World and Environment Broadcasting Project
January, 2000

All rights reserved
ISBN 0 9525050 3 7
Printed and bound in Great Britain by Stanhope Press

Established in 1989 by a consortium of Britain’s leading overseas development,
environment and human rights agencies, 3WE works for imaginative, sustained
and fair media coverage of developing countries, their people and the
environment in which they live. It is supported by: ActionAid, CAFOD,
Christian Aid, Intermediate Technology Development Group (ITDG), Oxfam GB,
Royal Society for the Protection of Birds (RSPB), Save the Children Fund,
United Nations Association-UK, UNICEF-UK, VSO and World Wide Fund for
Nature (WWF).




Third World and Environment Broadcasting Project

B>

Contents ! SWE
: Page No.
Introduction: 10 Years of Research 1
Key Findings . : 3
Recommél_ldat_iohs‘ - . 5
Metﬁod é_hd Scope of Research 6
Research Findiixgs:
Factual Programmes 8
Issue Spread 13
Current Affairs 17
News 19
Channel by Channel Analysis ' 19
Popularity of Documentaries on Developing Countries 28




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

/f
. W, -
Introduction 5 3WE

The greater part of the past year has been dominated by impending legislation
which will change the whole ethos of television broadcasting in this country.

-Rlchard Attenborough then-Chairman of Channel Four Television

1989 Channel Four Annual Report

When the Thu'd World and Environment Broadcasting Project first embarked
upon this research project ten years ago, the international political and
economic landscape was radically different. So was the landscape of the
British television industry.

In 1989, foreign "affairs were dominated by dramatic political changes in
Eastern Europe and Russia, events viewed with optimism by all who watched
them unfold. Likewise, the passage of the Broadcasting Act of 1990 promised
viewers greater choice with more diverse programming., How far have these
early hopes been realised?

3WE, established in 1989 by a consortium of Britain’s leading international
development, environment and human rights agencies, was founded on
concern about the potential reduction in coverage of international affairs on
British television under the new rules set out in what became the 1990
Broadcasting Act. Since 1989, 3WE has published reports comprised of
original research monitoring the output of British terrestrial television on
global issues. Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial
Television 1989-1999 is the sixth in this series of reports, and looks at trends
over the last decade in the area of international factual programming,

Television remains the primary medium through which the British public is
informed about the developing world. A Harris survey in 1989 found that this
was true for 84% of the British public. A 1993 RSGB survey found that this
was still the case for 82% of the public. A 1997 MORI survey', which took
polls right across Europe, again found that for 82% of Britons, television was
the most common source of information about international issues. In
addition, a very recent ITC research poll? found that 61% of Britons surveyed
agreed that “more and more, it is true that what one country does these days
affects what other countries have to cope with.”

! Corrado, Michele, MORI and Alphonse L, MacDonald, UNFPA, “Awareness of Population
Issues Aﬁ‘ectmg Developing Countries.” MORI/WAPOR/UNFPA Paper prepared for
WAPOR’s 50" Anniversary Conference, Edinburgh, September 1997.
? Ipsos-RSL survey for ITC. “Broadcasters’ Audience Reaction Service (Television)
November 1999.”

1




Third World and Environment Broadcasting Project

Increasmg global links are the fabric of our societies, and Britain in particular
stands in a unique international position at the heart of the UN Security
Council, European Community, NATO, the Group of 8, the Commonwealth
and many other influential global bodies. How far is Britain’s prominent
involvement in world affairs matched by widely accessible public information
about what is happenihg beyond our borders? With television as the primary
source of information about the rest of the world, 3WE believes broadcasters
have a key responsibility towards coverage of these links.

3WE was founded at the time when the Broadcasting Bill was being debated in
Parliament, in the months leading up to its ratification as the 1990
Broadcasting Act. The fear then was that with ITV freed from many of its
public service obligations, the' other channels, particularly its main rival for the
mass audience, BBCI1, would also be obliged to dilute key programming
responsibilities in order to compete for audience share. Ten years on this report
assesses how far these feared knock-on consequences have proved to be the
case. :




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1 999

—
Key Findings T

By adhering rigorously to the same methodology for monitoring international
factual programming on the terrestrial channels over the past ten years, this
study is able to _tra,i:\lg;reiiably core trends not considered elsewhere. This report
has analysed all non-ngws/current affairs factual programming where a
significan{ proportion of the programme time was devoted to footage filmed
overseas. - The methodology is very inclusive and recognises programmes
about subjects such as wildlife, travel, and cookery, as well as the more serious
themes of politics, human rights and the environment.

The main findings of the res:earch are:

® There - is "substantially less non-news/current affairs factual
programming output filmed outside the British Isles than at the
beginning of the decade. In 1989-90 there were 1037 hours, in 1998-99
there were'only 728.6 hours.

¢ This study finds that the gap between commercial television, which is
subject to the economics of audience ratings, and the public service
strongholds of BBC1 and BBC2 has widened. While international
coverage has dropped across all channels, the commercial channels have
seen a much more radical decline.

Specifically On Coverage of the Develapi;zg World:

* At the start of the decade, the largest category of developing country factual
programming concerned Human Rights, Development and Environmental
issues, at 30% of output. Programmes about Religions, Cultures and Arts
about developing countries were also significant, at 20% of output, Over
the decade the 3WE research reports® have found that these categories have

. been replaced by Travel and Wildlife programming which do not offer
complete portraits of the developing world. In 1998-99, almost 60% of
programming on developing countries concerned Travel (20%) and
Wildlife (38%).

* Losing the Picture: The Future Jor Television’s Coverage of Global Issues (1990); Geiting the
Full Picture: The Complementary Roles of Television News, Current Affairs and Documentary
Programmes on the Coverage of International Issues (1990); Giving the Broader Picture: BRC TV
and the Wider World (1993); What in the World is Going On? British Television and Global
Affairs (1995); and World Out of Focus: British Terrestrial Television and Global Affairs (1998)

3




Third World and Environment Broadcasting Project

® The total output of factual programmes on developing countries by the
four on-going terrestrial channels has dropped by almost 50% since
1989. Even including newcomer Channel Five, the total output over the past
ten years in this area has reduced by a third. All channels are showing fewer
peak-time programmes about the developing world than at the beginning
of the decade.

o BBC TV’s output has decreased in the amount of programmes filmed in
the countries of the developing world.
BBC1’s output has fallen by 28% since the start of the decade.
BBC2’s output has fallen by 37% since the beginning of the decade.
However, BBC2 bids, for the first time in our ten year study, to overtake
Channel Four in developing country programming,.

e ITV is now broadcasting 74% less factual programming on developing
countries since the beginning of the decade. It has dropped this type of
output more than any other channel.

e Channel Four has seen a drop of 56% since 1989-90, a loss of nearly 100 | de: |’1°h S b
programming hours. This is particularly worrying since the Channel Four sl
service is required to cater for interests not well covered by other channels. el
The channel’s remit specifically includes coverage of international and global
issues.

e Channel Five, since its inception in 1997, has commissioned hardly any
new programmes in the developing world but has repackaged archive
programming, largely about wildlife. !




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

-

Recommendations ST

. sy

¢ In a world-of increasing globalisation, broadcasters must reassess the
_importance of international programming and commit to increasing
‘and 'not decreasing programme hours in this area, In light of
television’s importance as the UK’s primary source of information on the
world in which we live, this commitment should unambiguously be made a
matter of public record.

s Broadcasters must encourage innovations and new ideas that can
transmit this information in interesting ways. A more explicit
commitment to -quality; programming on international issues would allow
programme-makers to produce ground-breaking projects.

o These programmes must cover a broader range of issues that give a
balanced view of the world. The challenge to broadcasters is not to shy
away from tackling more serious issues which confront humanity at the
outset of 2 new millennium.

¢ Some programmes from all subject areas must be shown during
popular, peak-time slots so that they can reach a wide audience. On
the evidence in this study, substantial and sustained audience engagement
with in-depth programmes on developing countries, their people and the
environment in which they live is not only possible but fairly common.

¢ There should be a dedication to dialogue between documentary
commissioners, producers and Britain’s' international development
agencies, Producers could have close liaison with development agencies
including possible stints overseas as part of career training and
development: it is 3WE’s belief that exposure breeds informed interest and
greater awareness.

o There should be a strengthening of positive programme requirements
in future broadcasting legislation to include factual programmes on
global issues for commercial broadcasters who get universal access in
return for certain obligations.




Third World and Envircnment Broadeasting Project

/(

Method and Scope of Research 5

This report is based on comprehensive original research. The Third World and
Envxronment Broadcastmg Project (3WE) examined all new programming;

e broadcast on BBCI BBC2, ITV, Channel Four and Channel Five

o between 1 September 1998 and 31 August 1999

o where a significant proportion of programme time was devoted to
footage filmed outside the British Isles (i.e. outside Scotland, Wales,
Northern Ireland and the Republic of Ireland).

To identify core trends this rgsearch has been contrasted with previous 3WE
research from 1989/90, 1991/92, 1993/94, and 1996/97. Channel Five began
on March 31%,1997 and as a consequence only entered five months of the
1996/97 research, while the other channels for that year were counted over a
full twelve months. This year’s research, then, constitutes the first time that
Channel Five was counted for the entire 12 months,

Where a significant proportion of programme time was filmed overseas, we
counted the time of the entire programme. Distinctions have been drawn
between three international factual programme genres: news, current affairs
and all other factual programmes (eg. documentaries, docusoaps). These
distinctions have been maintained for consistency with the methodology
maintained since 1989, All non-news factual programming was listed and
analysed. Because news and current affairs already receive some measure of
regulatory protection they are not counted in the main body of research which
only deals with International Factual Output. - Open University, school
programmes and repeats were not counted. Separate sections dealing with
current affairs and news filmed in the developing world are included on pages
17-19. Where possible the current affairs information was checked with
broadcasters because in this area the programmes broadcast are occasionally
different to those advertised. Because of ITV’s regional nature 3WE
monitored the output of London licence holders, Carlton and LWT.
Programme details were sourced from listing magazines at the Independent
Television Commission (ITC) library, and supplemented by viewing
experience and information from relevant programme departments.

Within international factual programming, our analysis seeks to highlight
coverage of the developing world, drawing on the widely-adopted distinction
drawn by the Brandt Commission between the developing countries (or the
South) located mainly to the south of the industrialised nations which
comprise the North. These distinctions are problematic, as nations of the
former Soviet Union are included in the ‘North’ category, but for reasons of

6




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 19891999

consistency we maintain the distinctions used in 3WE’s previous five research
reports. For programmes where the exact location was impossible to
determine (ie. pgeneric ocean wildlife or generic disastrous weather
programmes) we counted them as *Various’ and listed the continent base as
‘Both North and South.’

As in previous 3WE research, our research differentiates between programmes
shown &t Peak and Non-Peak time slots. Peak-time is classified as between
6:30pm and 10:30pm since this is when audiences are substantially larger than
at other times of the day. A programme is counted as peak when the majority
of the programme minutes fall into peak time. Where the programme minutes
fell exactly half out- and half in- prime time, we gave the benefit of the doubt
and counted that programme as ‘Peak.’ We maintain these peak-time
definitions for consistency with previous research, although 3WE
acknowiedges that some channels such as C4 and BBC2 now consider time
slots up to-midnight as attracting significant audiences.

Programmes were categorised into Issues, as outlined on page 13. For the
issue spread” percentages, the information was gathered by giving each
programme counted the same value regardless of length. Commercial
channels were given the same number of minutes per hour as the BBC, and
were not penalised extra for having commercial breaks within the programme,
For all other information in the research, the duration of the programme was
counted in minutes, minus 10% of the programme time to allow for
commercials/trails between programmes.

This report also includes a section about the‘audience reception for those
documentaries and current affairs about developing countries which are being
shown. This is a new direction for this report, as we consult with various
programme makers and programme support personnel to gauge the popularity
of these programmes.




‘Third World and Environment Broadcasting Project

Research Findings

v

3IWE

. o

Factual Progra'mmes

Chart 1 shows the total hours of international factual programming output (not
including news/current affajrs), filmed wholly or significantly outside the
British Isles and broadcast-on the five terrestrial channels for each of the years

studied.

Chért 1. Tota

I International Factual Qutput:
- AH Channels

g L]

BGS

BEACT, B2, TV, G4

198590 199192 1953-54 199691 1998.99
?otallnternationalOutput BBCI,BBC2,ITV,C4 C5s Totals
1989-90 1037 1037 ]
1991-92 627 627
1993-94 586 586
1996-97 721 69 790
1998-99 600.8 127.8 728.6

Key Points and Analysis

o The total number of hours of international factual programming over
the past decade has dropped by over 308 hours on terrestrial British
television, This has occurred despite the addition of Channel Five in 1997,
and despite the addition of 24-hour. broadcasting on Channel Four, also in

1997.

s The four terrestrial channels tracked since 1989 have seen a total decline
of over 436 hours of international programming, which amounts to an
overall decline of 42%. International programming levels have almost
returned to those of 199394, the lowest over 3WE’s ten year study.

8




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

Chart 2. Total International Factual OQutput:
Channel by Channel

1

The chart below shows the total hours of factual programming (not including
news/current affairs), filmed outside the British Isles for each of the five
terrestrial channels over the past 10 years.

K 1989.00
B %62
0 195
0 190697
i 199%99

Wl B 25 & P
Do) 94 203 »8 7753
Di6e7| 102 P3| @ a7 &7
migep| ®8 25 65 215 1278
Key Points and Analysis

While the public service channels of BBCl and BBC2 have remained
relatively consistent in their oufput, the commercial channels have
dramatically decreased their international factual programming hours.

BBC1 has improved its performance in its output of international factual
programmes since 1989, though its 1998-99 figures have fallen back from
1996-97. It is the only channel to be showing more international
programming since the beginning of the decade. Travel programmes such as
Holiday and Wildlife programmes such as Wildlife on One factor largely in
this figure.

BBC2’s international factual output, though 18% lower than at the start of the
decade, for the first time in our ten-year study is higher than that of Channel
Four.

ITV’s output of factual international programming has dropped markedly, to
about a third of its 1989-90 levels, a loss of almost 109 hours.

Channel Four’s international factual output is now far less than half its
output at the beginning of the decade: almost 100 hours less than in 1996-97,
and at its lowest level since 1989.

The increase in Channel Five’s performance, the virtual doubling of its 1996-
97 figure, could be accounted for by the fact that only five months of the new
channel’s schedule were counted in the last study, while this report includes
all twelve.
Chart 3. Factual Programming Output on Developing Countries:
9




Third World and Environment Broadcasting Project

! Channel by Channel

B 196990
"9
0199354
£H9%697
N 1985
o i3 i

.| B o) v o I

Bi9e9s0| - P B 54 173

eI ® 25 115

oo B9 & 138 1168

Cisyr| 425 1026 Y 1259 Y

misen| BlI 767 “ %4 53

Chart 3 shows the total hours of factual programming output (not including
news/current affairs) filmed in developing countries for each of the five terrestrial
channels.

Key Points and Analysis

The total output of factual programmes on developing countries by the
channels tracked since 1989 has dropped by almost 50% since 1989, Even
with the inclusion of Channel Five, the total output over the past ten years in
this area has reduced by a third.

BBC1’s output in this category has dropped by 28%; BBC2’s oufput has
dropped by 37%. For the first time in our ten-year study, BBC2’s factual
programming output on the developing world bids to overtake that of
Channel Four.

The largest drop is seen by ITV, which is now broadcasting 74% less factual
programming on developing countries than at the start of the decade.

At the beginning of the decade, Channel Four broadcast more factual
programming on developing countries than BBC1 and BBC2 combined,
while today this trend is reversed. Channel Four’s output in this category has
dropped by 56% since 1989-90, a loss of nearly 100 programming hours.
Since Channel Five was only operational from March 31, 1997, it was only
counted for five months of 3WE’s research report of 1996-97. It was found at
that time to broadcast approximately 8 hours of factual programming about
developing countries per month. In this report, this figure has dropped to 4.4
hours per month. Of its total of approximately 53 hours, nearly 47 of those are
in the Wildlife category.

Peak and Non-Peak Output on Developing Countries

10




Losing Perspective: Global Affairs on British Terresirial Television 1989-1999

The following two charts analyse peak and non-peak factual output (not
including news/currént affairs) on developing countries for each of the five
terrestrial channels: Each channel broadcasts around 1,400 hours of peak-time
programming per year.

Chart 4. Factual Output on Developing Countries:
»  Peak Programming

e S

815990
" 19192
: 0199394
1199697
) Ni9B%
: :
| | B
Bl | Ee 1% ot o
Dosn| 2 B 8 8
Wimtn| 103 26 10 &
’ D19t 95 456 46 05
01199697 164 &1 158 528 158
miem! 218 41 36 3 463
'
Key Points and Analysis

 Of'the four channels which have been tracked since 1989, all have dropped
their peak-time factual programming on developing countries. BBC2
seems to show the largest drop, of almost 30 hours. :

¢ Channel Four has dropped by almost 14 hours its factual programming
about developing countries in peak-time, BBC1 has broadly maintained its
1989-90 output, with variations over the decade in output. ITV has halved
its output at peak-time in this area from an already low level,

¢ Channel Five’s large increase in peak-time programming on developing
countries can largely be accounted for by its daily 7:30pm slot of Wildlife
programming, which makes up the overwhelming bulk of its developing
country oufput,

Late-night or off-peak schedules have traditionally been the last bastion for
programmes on developing countries, Even here there has been a decrease in
the level of programming.

I1

‘_



Third World and Environment Broadcasting Project

Chart 5. Factual Output on Developing Countries:
«  Non-Peak Programming

Bpn| v ' 4 115

199192) 155 256 146 457

199394 143 40 93 67
199697 %2 405 67 71 248
195 ® 63 326 104 321 7

Key Points and Analysis

All five channels have decreased their non-peak output of programmes
about developing countries. There has been a loss of 138 hours of
programming in this area: these figures represent a marked drop to a new
low.

BBC1 has dropped by almost 11 hours, a third of its 1989-90 output;
BBC2 by almost 16 hours;

ITV has reduced by almost 36 hours since 1989, a fifth of its 1989-90 non-
peak output;

Channel Four has reduced its off-peak output in this category by almost
83 hours, roughly a quarter of its non-peak developing country output at
the start of the decade.

Even though it has only been in existence since 1997, Channel Five has
already markedly reduced its non-peak factual programming on the
developing world by approximately 88% per month,

12




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999
/(
&>
Issue Spread IWE
)

Previous research gategorised factual programming according to the following
broad issue bands:

* -Conflict and Disaster (C&D): comprising international and civil war,
global security, terrorism, crime and civil unrest within the past ten years,
and both historical and.contemporary natural and man-made catastrophes.

* Politics (Pol): comprising elections and political change, political
economics, anid political analysis within the past 10 years.

* Development, Environment and Human Rights (DEH) issues.

* Religions, Cultures and Arts (RCA), including anthropology.

o Wildlife (WL) and nqgural history: simply put, these are shows mainly
about animals, . Purely reconstituted footage of animals was distinguished
from - animal programmes exhibiting their environmental and human
contexts, and such differences are discussed on the pages which follow.

* Miscellaneous (Misc): comprising science, medicine, health, and
lightweight human interest topics. Entertainment/live music/performance
programmes and sporting programmes were not included unless they were
telling a story about the wider context of the event.

In the 1996-97 research, the following three categories were removed from
‘Miscellaneous’ and given their own weighting, to give a greater
understanding of the overall issue spread.

* History (Hist): factual programmes telling stories which took place over
ten years ago (in order to distinguish the ‘History’ category from ‘Conflict
and Disaster,’ in the case of war documentaries). This category also
comprised archaeology, and included standard documentaries made up of
archival footage and ‘talking head’ interviews, if the historical subject
matter was placed outside the British Isles.

* Travel (Trav): all variations on the travel/adventure/holiday programme.

¢ Cookery (Cook): because this category often blurred with travel, we
‘marked as ‘Cookery’ all factual programmes which had cooking as the
primary theme and were filmed outside.the British Isles.

In this section of the report, all above categories are included: Note that these
denote the number of programmes shown in each category, not the number of
hours. This methodology has traditionally been used for this portion of our
research so as to give equal weight to all programmes regardless of length, and
10% of time is not reduced so as not to penalise the commereial channels.

13




Third World and Environment Broadcasting Project

1998-99 No. of C&D | Cook | DEH | Hist | Misc | Pol | WL RCA|Trav| Total
Developing Country :

Programmes -

BBCl1 1 o 10 1 2] 0] 22 2] 15 53
BBC2 7 7] 16] 18 4 8 s6[ 10] 27 153
ITV o 0 2 0 1 1 4 il 12 22
C4 221 ol 19f 16| 8 4] 9] 20 25 123
CS . i .0 3 0 11 0] 82 0 2 96
TOTAL 1998-99 32| 71 50 35| 1e| 13| 173] 33| 88 447

Chart 6. Issue Spread: Factual Programming on Developing Countries:
All Channels 1998-99

Key Points and Analysis .

The two largest categories of factual programmirg filmed in the developing
world are Wildlife (38%, up from 32% in 1996-97) and Travel (20%, up
from 10% in 1996-97). Together these categories make up nearly 60% of all
developing country programming, which begs an analysis of their public
service value, While these are not homogeneous categories, a
disproportionate number of these types of programmes consist of either
simply footage of animals without a broader social context (C4’s Australia
. Wild series; C5’s Animal Edens series; and BBC2’s The Animal Zone) or
celebrities visiting resorts (BBC1’s Holiday, C5’s Russell Grant’s Postcards).
‘Holiday’-type travel programmes figure more heavily than adventure travel
programmes.

BBC2 produces the largest amount of travel programmes of all five channels,
with Channe! Four not far behind. Special mention should be made of those
programmes which manage to reflect the complexity of the interrelationship
between travel, cultures and environment, such as BBC2’s Edge of Blue
Heaven series, and C4’s Bangkok Bound and The Ramayana.

14




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

In 1993-94 the total number of hours of wildlife programming filmed
internationally was 87.7 hours. In 1998-99 this figure has risen to 189 hours,
representmg a 116% increase in wildlife programmes. One reason for this
is the introduction of Channel Five which put out a disproportionately large
amount of wildlife programming. Almost 50% of the total Wildlife
programming comes from Channel Five. The second largest Wildlife
. broadcaster is BBC2.

Wildiife programmes, when well made, can be an educational and valuable
part of the television schedule. However, viewers are not being given a .
balanced picture of the developing countries if over a third of factual
programmes are about their animal inhabitants. The wildlife programmes on
Channel Five are largely old Anglia TV Swurvival programmes with new
music and a new commentary updating information about the species’ plight
or habitat. The original filming of these programmes was carried out
anything up to 25 years ago.

Conflict and Disaster programme hours have increased by 5%, Cookery
programmes have decreased by 2%, and History has increased by 2% from
1996-97 levels. A significant amount of programming in the Conflict and
Disaster category could be labelled ‘disaster weather,” which includes such
programmes as Channel Five’s Coming Disasters, Killer Weather, and
Nature’s Fury; ITV’s Anatomy of Disaster and Eye of the Storm; Channel
Four’s Raging Planet and Storm Force; and BBC1’s Violent Planet strands,

Documentaries about Religion, Culture and Arts, as well as those in the
Miscellaneous category, have significantly dropped — each by 9%. In 1998-
99, the ‘RCA’ programmes have included several episodes filmed overseas
from BBCl’s Songs of Praise strand and BBC2’s Desperately Secking
Something.

The only documentary broadcast on Channel Five over the twelve month
period that classified as Politics and was filmed outside of the UK was
entitled, *The Full Monica,” a profile of Monica Lewinsky.

‘Of the remaining categories, Development, Environment and Human
Rights, only constituting 44 hours, has remained at a very low level. For
those programmes in this category broadcast on BBC1 and BBC2, the
majority were filmed in the developing world. These include BBCI’s
innovative cluster of programmes, The Burning East about Indonesia’s
rainforest, and BBC2’'s Urgent Action for its annual Human Rights Season,
which in 1998 celebrated the 50" anniversary of the UN Declaration of
Human Rights. Channel Four documentaries falling into this category
largely consisted of ‘lighter’ environmental shows such as The Ocean World
of John Stoneman and Gardens of the Caribbean as well as the more
heavyweight Shanghai Vice. Channel Five broadcast only 3 programmes
which fell into this category, and these were primarily lighter environmental-

i5




Third World and Environment Broadcasting Project

related topics such as Dwellers of the Deep. ITV broadcast two programmes
considered to be about Development, Environment and Human Rights:
Children of the Sewers, and John Pilger’s The Timor Conspiracy. The DEH
category appears to have become increasingly polarised between programmes
which either address weighty topics and are consequently pushed to the
margins of Non-Peak scheduling, or are lighter with celebrity presenters, and
get screened at Péak-Time.‘

In 1990, 3WE pu,bh‘shed a report which observed international factual
programmiing between the years of 1987 to 1989."

Ten years ago, .the largest category of factual programmes on developing
countries was of Development, Environment and Human Rights issues, at
88 hours per year (30% of factual output on developing countries), double the
levels seen today. This is significant to note that ten years on, it has dropped
to only 11%. of output. In 1987-89, these included such programmes as
Channel Four’s Korea, the Unknown War, BBC1’s From Cornish Tin to
African Gold, and ITV’s Mountains of Gold.

The second laréest category ten years ago was Religions, Cultures and Arts,
constituting 20% of factual output on the developing world, at 58.1 hours per
year. These included such award-winning programmes as Channel Four’s
Caste at Birth and Baka - People of the Rainforest. This has reduced by more
than half, to only 7% of developing country programming in 1998-99, at 21.3
hours. This is a very significant reduction in an important area of
programming which helps augment multicultural awareness within the UK.

Wildlife was the third largest category in 1987-89 with 19% of factual output
on the developing world, at 53.7 hours per year. This compared to 91 hours
and 38% of developing country output in 1998-99. Following behind
Wildlife in 1987-89 were Political programmes at 13% (36.2 hours per year),
having therefore dropped by 10% to only 9.8 hours in 1998-99. Historical
programmes on developing countries were 11% of output (30.6 hours per
year) in this area in 1987-89, having dropped 3% to 28.9 hours in 1998-99,
Travel, on the other hand, has increased by 13% at 45 hours in 1998-99,
more than doubling its output from 7% of developing country factual output
(21.4 hours per year) in 1987-89.

In the name of ‘choice,’ it appears that British viewers are now treated to a
- greater amount of travel and wildlife programmes with a serious diminution in
other categories of programming. There is room for much greater production
innovation in these categories. '

‘ In the reports since, the findings have only covered a twelve-month period, but these
findings from the start of the decade cover a two-year period.

16




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

v

-
X

Current Affairs 3WE

" i

International coverage on television news bulletins has frequently been
criticised for a failure to provide viewers with proper context. This is where
current-affairs programmes become crucial, by taking the time to delve into
subjects which might otherwise be treated in two-minute news items. All
terrestrial television channels are required to produce some international
current affairs as part of their licence agreement (in the case of ITV, Channel
Four and Channel Five) or under the Royal Charter (for BBC1 and BBC2).
Howevet, these remits remain vague: there is no quota set on precisely how
much international coverage counts as enough to satisfy the remit, ITV and
Channel Five’s statutory remits require these channels fo broadcast high
quality news and clrrent affairs concerning national and international matters.
Channel Fout’s statutory rémit requires ‘sufficient’ coverage of national and
global issues in high quality news and current affairs.

Recent research which has looked into changes in production processes for
cutrent affairs has concluded that a great deal of self-censoring takes place as
budget cuts require producers to work with fewer options for investigative
reporting, particularly if this involves going overseas.” This is resulting in
safer, less investigative current affairs output. The number of hours of
international current affairs programming per year is very small compared to
other international factual programming. In 1998-99, compared to a total of
2488 hours of factual programming on developing countries, only
approximately 12 hours of current affairs programming was on the developing
world.

We did not include those programmes with daily slots (thereby blurring their
distinction from news) such as BBC2’s Newsnight. BBCl, BBC2, ITV and
C4 all have series that cover current affairs. The main strands are:

BBC1 Panorama
e BBC2 Correspondent and Correspondent  Special (previously
Assignment) ~
o 1TV World in Action and Tonight with Trevor Macdonald®
e C4 Dispatches
o C5 What’s the Story?

S«A Shrinking Iceberg Travelling South...Changing Trends in British Television: A Case
Study of Drama and Current Affairs” by Steven Bamnett and Emily Seymour of the University
of Westminster (published by the Campaign for Quality Television 1999).
6 The last World in Action was screened on December 7, 1998; the first Tonight with Trevor
Macdonald was screened on the 8" of April, 1999.

17




Third World and Environment Broadcasting Project

Chart 7. Current Affairs Programmes on Developing Countries:
i 1993-1999

0199394
B 199%-97
B 195899

mIo697| 32 | 152 | 14 72
BIOB®| 26 | 76 05 0 135

Key Points and Analysis

Overall we see that current affairs coverage of the developing world has
dropped by 38% since 1993,

Several of BBC2’s Correspondent strand included stories about developing
countries, such as Murder in Purda reporting on human rights abuses against
women in Pakistan. Other stories ranged from Kenyan wildlife services
under threat to political diplomacy by the UN’s Kofi Annan, BBC2 is the
broadcaster producing the largest amount of programming in this area.

Only 1 of Channel Four’s Dispatches strand was filmed in the developing
world. This featured nuclear testing in Xinjiang province, China.

Channel Five does not enter into this category at all. Ifs current affairs
strand, What's the Story, had no programmes about developing countries. It
largely features domestic consumer issues, as seen in Mobile Madness, Car
Wars, and Perfect Pregnancies. This is despite the specific remit in Channel
Five’s license that it must produce 1 hour per week of current affairs which is
of high quality about national and international matters

ITV aired one Worid in Action about a developing country issue: Death
Wish, about the death penalty in the Caribbean, One Tonight with Trevor
Macdonald was also filmed in the developing South: Vietnam, about a
woman providing help to Vietnamese orphans.

18




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

&>
News : IWE

1

If most people receive the bulk of their information about the developing
world from television, then television news is an area worthy of intensive
study. In this report we have not analysed international coverage by the five
British terrestrial channels, largely because of several in-depth studies
currently being undertakef elsewhere. Here, however, some exceptional
international newsgathering on British terrestrial  television must be
acknowledged, particularly on the part of BBC News and Channel 4 News. It
is 3WE’s belief that some of Britain’s excellent international journalism might
be leveraged more effectively into other {(non news/current affairs)
programming areas.
When 3WE last analysed news coverage in 1993-94, as seen in What in the
World is Going On? British Television and Global Affairs, we found that a
large amount of international coverage, particularly about developing
countries, covered ‘Conflict and Disaster’ stories (48% of developing country
airtime). While some of these news stories may have a humanitarian agenda, it
till seems unbalanced that the bulk of information the British public receives
about developing countries from television news is about their conflicts. It
remains to be seen whether the upcoming news research will complement our
findings on the non-news/current affairs factual programming,

—

el

Channel by Channel Analysis / I

Independent Television (ITV)

The 1990 Broadcasting Act removed the broad public service requirement from
ITV’s licence to ‘inform, educate and entertain’ but the licence obliges Channel 3
(ITV) to meet the programming requirements for diversity and high quality.
There is no specific requirement for international coverage, with the exception of
news and current affairs.

‘As Chart 8 suggests, below, ITV does not appear to be providing diversity in its
international programming. The main international issues covered on ITV as a
- mass-audience channel, are Travel, wildlife, Miscellaneous and Conflict and
Disaster. In 1998-99, the largest category of international factual programming
on ITV is in the Travel category, at 25.2 hours, roughly half of the total
international output. This far surpasses all other categories, none of which exceed
9 hours. The two significant strands in this category are Wish You Were Here...?
which showcases celebrities visiting holiday hotspots, and Holidays from Hell,
which illustrates the consumer holidaymaker suffering setbacks on vacation.

19




Third World and Environment Broadcasting Project

Chart 8. YTV by Issue - Total International Factual Output 199899

cid | A |cok| Dt HST |MSC| FOL | WL [ RCA | TRAV

lorvi 72 [0} o | 18| a5 | 35 | 86 | 14 | 72 | 26 | 252

Casting an eye back to ITV’s factual programmes in 1989-90, it is significant
that the IBA’s’ annual report pronounced, “Documentary output is one of ITV s
unsung strengths.” While 3WE only counts infernational documentaries, the
reduction over the decade in this kind of output is noteworthy, from 173 hours in
1989-90 to 64.5 hours in 1998-99. A decade ago, the First Tuesday strand every
month showcased important documentaries, including the October 1988
Afghansti, on Soviet conscripts serving in Afghanistan, which won the RTS
documentary award. Also that year, Adrian Cowell won a BAFTA award for his
painstaking filmwork in Brazil over many years, as seen in Mountains of Gold.
The First Tuesday strand does not appear to have been adequately replaced.

i

Channel Four

The Broadcasting Act 1990 gives Channel Four a specific remit requiring its
programmes to ‘contain a suitable proportion of matter calculated to appeal to
tastes and interests not generally catered for by Channel Three and that
innovation in the form and content of those programmes should be encouraged.’
The Channel Four service should also have a ‘distinctive character.’ The
Broadcasting Act requires Channel Four to provide a public service for
disseminating information, education and entertainment. News and current
affairs must be ‘of high quality, and with a minimum 4 hours per week each.’
Thus while it is a commercial channel, Channel Four does have a specific public
service remit which stands it apart from the other terrestrial commercial channels.

A new licence and Statement of Programme Policy for Channel Four were
published in February, 1998. These largely represented a tightening of certain
editorial areas, such as strengthened requirements for education, diversity and
. multicultural programmes. It also stipulates that Channel Four should include

7 The Independent Broadcasting Authority (IBA) was the predecessor of the Independent
Television Commission (ITC)
20




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1 959

coverage of global issues. During the summer of 1999, Channel 4 pledged itself
publicly to major new international projects in line with the licence requirements.
For example, the channel is hosting a themed series of programmes called ‘On the
Line,’ concerned with culture and communities along the meridian line from the
UK to Ghana, beginning December of 1999. Although this programming falls
outside this year's study period, 3WE recognises it as a valuable addition to
Channel Four’s schedule.

'

Chart 9. Charmed Four: by Issue - Total International Factual Output 1998- -
ol %

(| 29| 18 [ 18| ms|107] 4 |55 158 ] 257 15| Rt

As Chart 9 demonstrates, while Channel Four’s overall international factual
output has almost halved since the start of the decade, we see here that in 1998-99
the number of programmes across the various categories is fairly evenly
represented. It therefore seems to cater for diversity, with the notable
shortcoming being the smail amount of international Current Affairs coverage,
at only 1.8 hours over the entire year studied. The Channel Four annual report of
1998 reported that:

Dispatches returned in a new shorter format under a new commissioning
editor but with no less impact, with its investigations of the Animal
Liberation Frontland, a two-parter on domestic violence, and winning
plaudits alongside programmes on ofsted, e. coli and Louise Woodward.”

The annual report failed to remark on the increasing domestic focus of Dispatches
investigations.

In the Current Affairs category, 1989-90 saw many more international subjects
than 1998-99 has produced. In the Dispatches strand there was a clandestine
report from inside Tibet; and an instant report on the collapse of the Czech
communist regime, shot by students and a returning émigré director — 72 hours of
video rushes were smuggled out to provide one of the most compelling accounts

21




Third World and Environment Broadcasting Project

of Eastern Europe in transition. The World this Week, the channel’s excellent
international current affairs magazine, has disappeared without any apparent
replacement. . e

In Factual Programmes notable productions in 1998-99 included Bloody
Balkans, a themeéd week which gave insight and a historical perspective to the
ongoing conflict in the former Yugoslavia. Algeria Daily and Lagos Stories
similarly brought the Algerian’ civil war and Nigerian elections into our living
rooms' with added insight, if only in 5-10 minute slots each, Phil Agland’s
outstanding Sharighai Vice followed his previous Under the Clouds to give an
intimate view of urban life in contemporary China. In the True Stories strand,
Divorce Iranian Style and The Valley brought kudos to Channel Four. White
Lives, on life in South Africa five years after the official ending of apartheid, was
also seen, Ten years.ago, there seemed to be a distinct ecological agenda on
Channel Four, with notable series including Animal Traffic on wildlife and
Fragile Earth on the environment, The Critical Eye strand, for example, included
Pandora’s Box, a disturbing exposé of factory farming. The True Stories strand
included the remarkable Afier the Fire, about Vietnam’s environment since the
war. The Danish documentary, The Shepherd and the Bomb, won the Prix Italia
for its exposé of radiation fall-out in Khazakhstan, This genre of ecological
programming now appears to be virtually extinct on the channel. Little effort
appears to be made to innovate in this area, other than the attempt at revisionism
in the controversial Against Nature series, seen in 1996-97,

Also in 1989-90, there seemed to be space available for non-British perspectives.
For example, Beirut — the Last Home Movie, showed a rich family’s survival
amidst the shelling; and Peace in our Time was a Czech view of the Munich
settlement, 50 years on. Hello, Do you Hear Us? by the distinguished Latvian
filmmaker Juris Podrieks, explored people’s moods and attitudes in the USSR at
that time. Contemporary historical subjects like the Korean War, the Palestinian
problem, and life in the Eastern bloc, were also prominent., In 1990, over 50
programmes and feature films were commissioned for Soviet Spring. These
genuinely international perspectives seem to be largely missing in Channel Four’s
schedules ten years on.

22




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1 999

BBCTV

H

Jpmci| 49 |32 | 0 |n3[as [1os 25| 08 | 185] 23 | %5

Chart 11. BBC2 by Issue - Total International Factual Output 1998.99

. CGiD| CA (OXK! THH HST | MSC| FQOL | WL | RCA | TRAV

lamcz| 104 [ 73 26| 99 |6 | 52| % | 12 | @8] s 421|

The BBC has specific public service obligations as a publicly-funded service
(through the licence fee). Its obligations are outlined in the Royal Charter, most
recently granted in 1996; the Agreement between the BBC and the Secretary of
State for Culture, Media and Sport; and the BBC’s Statement of Promises to
Viewers and Listeners. “The BBC is obliged to maintain high general standards
in programming and to offer a wide range of programmes providing information,
education and entertainment in the' licence fee-funded services. This includes
programmes that stimulate and reflect the UK’s diverse cultural activity.”®

§ “The BBC’s Public Obligations® www.bbg.co.uk

23




Third World and Environment Broadcasting Project

As the mass-audience channel generally seen to be in competition with ITV,
BBC1 appears to broadly follow the same topic areas as ITV. A comparison
with Chart 8 on page 20 on ITV’s output highlights the similarities. In 1998-99,
42% of BBC1’s international factual output was devoted to Travel and Wildlife
programmes.  Also showing significant output were programmes in the
Miscellaneous category. These included ‘fluffy’ programming such as Ruby
Wax's American Pie, and the docusoap War and Piste.

In 1998-99, BBC2 has shown a rather varied international factual output, even
though its overall figures have decreased since the beginning of the decade.
Travel and Wildlife feature largely, but so also do Historical, Miscellaneous
and Current Affairs programmes. In the History category were included such
series as Cold War and The West, along with the Timewatch strand.

In Current Affairs in 1998-99, a BBC1 Panorama edition hosted by Fergal
Keane revisited'a woman and her family in post-apartheid South Africa in In
Search of Cynthia Mthebe, and another explored the international response to the
genocide in Rwanda in When Good Men do Nothing. BBC2’s Correspondent
had a number of pieces filmed in developing countries, including Murder in
Purdah and The Unfinished War. In Current Affairs overall in its 1998 annual
report the BBC claimed to be attempting to find new approaches to bring
international issues to otherwise uninterested viewers. Robbie Williams reporting
on child immunisation in Sri Lanka for BBC1’s Here and Now was mentioned as
such an approach.’

While this is encouraging, back in 1989-90 Current Affairs programmes on the
BBC channels had an even stronger international priority. They largely followed
the development of the ‘democracy’ movements in Eastern Europe, including an
acclaimed Panorama with John Simpson.

The extraordinary events in China and latterly in Eastern Europe led to a
year of remarkable foreign coverage. From the bloody events in
Tiananmen Square to the euphoria of the crowds in East Berlin, BBC
News and Current Affairs kept the public informed. Earlier decisions to
-invest in stronger newsgathering facilities in Europe and the Far East
and in a specialist Foreign Affairs Unit were fully justified,"®

Other notable Panorama included Bloody Sunday, which examined the attack by
Soviet troops on a nationalist demonstration in Tbilisi, Georgia.
The tempo of news events made it difficult for film-based current affairs
always to react at the speed desirable, and plans had to be laid for
Panorama to extend its ability to run live editions.""

® Note that 3WE does not include Here and Now as a current affairs strand.
'BBC Annual Report 88-89.
" Ibid.

24




Losing Perspective: Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

For this reason, BBC2’s Special Assignment began 1o give BBC correspondents
at home and abroad the chance to tackle the main story of the week in the form of
a 30-minute documentary.

In documentary features in 1998-99, BBC1’s schedules included The Burning
East series about environmenta! destruction and corruption in Indonesia. BBC2’s
Great Railway Journeys as always gave audiences an insightful look into
international travel, and the Timewatch strand often provided a platform for
international historical subjects. The Under the Sun strand on BBC2 also
continued to provide high-quality international subjects, like the history of the
Philippines in The Caveman’s Return. Chris Patten’s East and West informed

British audiences about Eastern politics.

In 1989-90, there was a wider range of international subjects covered, including
BBCI1’s Inside Story strand which explored a Russian beauty contest; and
BBC2’s Forty Minutes strand which covered the Armenian earthquake with Ouf
of the Ruins. The Forfy Minutes strand was in its eighth season and also included
Fourteen Days in May which followed the last days of a condemned but quite
possibly innocent black murderer in America and its half-dozen prizes included
the John Grierson award at the British Film Institute. Forty Minutes has been
replaced by Modern Times, which seems to have a more domestic focus.

In 1989-90, Search of the Marcos Millions won an Emmy for Outstanding
Investigative Journalism. Also transmitted was a portrait of the Czech playwright
Vaclav Havel, shot in secret and aired in Britain. Nine months later Havel was
president of the country and Czech TV asked for the film to be expressed back for
{ocal airing. David Dimbleby’s series, An Ocean Apart shed new light on
relations between the USA and Britain over the f)ast 80 years. War Generatioti-
Beirut looked at young people growing up in war-torn Lebanon; Child Slaves, a
Fate Worse than Debt investigated the problems. of Third World Debt; Biko and
South Afvica Under the Skin took viewers into South Africa under apartheid. The
Red Dynasty Trilogy examined 50 years of Chinese history in the wake of
Tiananmen. And, the first two transmissions of an impressive new anthropology
strand, Under the Sun, were aired on BBC2.

In the Nature series of specials were included The State of Europe, a Michael
Buerk-presented series which told the story of the environmental crisis facing
Poland — after the first episode was aired, the ‘Medical Aid for Poland’ charity
received an extra £60,000 in donations. Climate in Crisis highlighted global
warming issues and threats to the environment. In the past year, only BBCI’s
cluster of programmes, The Burning East, explored environmental issues in an
innovative way. Many of the earlier environmental and political strands seem to
have been gradually replaced by more wildlife and Travel programmes, often
with a soft focus. '

25




Third World and Environiment Broadcasting Project

Channel Five

| b . ca ook | met joru| BsT | MsC| RL | WL | RCA | RAV

[IEG 84 0 i3 18 41 27|72 09 ;] H3 | © 107

Channel Five was planned to enlarge the choice of a majority of UK viewers and
to introduce new competition into the advertising market. In the 1990
Broadcasting Act, ITC was required to award a Channel 5 licence on the basis of
a competitive tender. The ITC had to be satisfied that applicants passed a quality
threshold in terms of programming. “Taken as a whole, the programmes included
in the service [had to] be of high quality and be calculated to appeal to a wide
variety of tastes and interests.”?

In its 1998 annual review, the ITC called on Channel Five to increase the quality
and widen the range of programmes in general. Although it had improved its
documentary output since the ITC’s reprimand in this, area in its 1997 annual
review, very little of that output concerned international programmes.

Since Channel Five only came into being in 1997, it is obviously not possible to
have a long-term comparison. It is still useful to see here the overwhelming
output of Wildlife programming compared to all other categories. The only other
category that even reached 10 hours over the year was Travel. All others were
relatively insignificant by comparison. Within this Travel category, only two
strands were represented: Was it Good for You? and Russell Grant’s Postcards,
which only gave 5-10 minute snapshots of various cities, mostly in Europe.

The key point here is that there is extremely little diversity in Channel Five’s
international factual output, although their remit specifically obliges them to
provide a diverse range of programmes. Channel Five’s remit requires one hour
per week of national and international current affairs, with this quota to be

12 ITC Notes, Note 30. Information Office ITC, November 1998,
26




Losing Perspective. Global Affairs on British Terrestrial Television 1989-1999

increased to 1.5 hours per week in the sixth year of its licence. At present it
appears to be providing no international current affairs at all.

When Channel Four started 15 years ago it had a guaranteed income tied to ITV’s
commercial income. Channel Five had no such initial budget with which to
work. Channel Five also had the economic disadvantage of an enormous
financial outlay in retuning over 9 niillion video cassette recorders across the
countty. As a consequence Channel Five has a very restricted programme
commissioning budget. fntemationally filmed programmes generally cost more
than programmes filmed in the UK because of the extra expense of things such as
travel, accommodation and insurance. As a consequence, Channel Five has
commissioned ‘very few new programmes that have been filmed abroad during
our study period.

The wildlife programmes .on Channel Five are largely old Anglia TV Survival
programmes with new music and a new commentary updating information about
the species’ plight or habitat, The original filming of these programmes was
carried out anything up to 25 years ago. Rather than commissioning new wildlife
programme strands, Channel Five largely obtains its programmes from a wide
variety of international distributors: most of these programmes have been
broadcast on foreign channels before.

In 1997, Channel Five repeated a series of programmes called Wideworld, which
were old Anglia and Open University educational programmes which often
covered international issues. It went out at 8:30am in that year, and this year it
appears that the same series is again being repeated,”® only its time slot has
moved to 7:00am. If Channel Five considers this to meet its international output
requirements, it is questionable what kind of audience, if any, such a series would
receive at this early morning screening time.

The chart above reveals the extreme lack of innovation or diversity in Channel
Five's international factual programming. It could be suggested that the
acceptarice of such a low standard is another indication thdt the overall currency
for international factual programming across the terrestrial channels has
decreased.

13 The Channel Five information service confirmed that the Channel only has the rights to
Series 1 of Wideworld.
27




Third World and Environment Broadcasting Project

Popularity of Documentaries on Developing Countries

L%

One of the main arguments advanced by broadcasters about why there are not
more factual programmes about the developing world is that they are not popular
with viewers. There has been liftle or no research to support this widely-held
view, yet this view has contributed to justifying large budgetary cuts in
international filming, over the past decade. 3WE has never posited that
documentaries about developing country issues attract very large audiences, and
it does not attempt to-make that claim here. However, it is worth defending that
there remains a substantial viewer interest in this type of programming.

It is widely accepted: that audience research is one of the more intangible and
difficult areas to study. This..is because a great many factors can have an
influence on television' viewing. These can include: what a given programme is
slotted against; an individual’s own tastes and mood at the time of viewing; how
much of a given subject matter has been in the media generally; viewing
expectations of broadcasters; how well a programme has been advertised and
followed-up; schedules of programmes, and social viewing habits relating to
socio-economics and culture. There clearly is a need for rigorous audience
research in the area of international factual programming — third party, objective
research that takes these many factors into account.

3WE has not undertaken such research here. Instead, international
documentary strands which existed or had an equivalent counterpart at the start
of the decade have been broadly looked at. In doing so, we have consulted not
only ratings figures, but also programme makers and programme support
material personnel to get a rounded sense of audience response to given
programmes. This qualitative research set out to investigate whether overall
the popularity of such programmes has increased, decreased, or remained the
same over the past ten years.

Information on ratings has been retrieved from the Broadcasters’ Audience
Research Board (BARBY’s published findings. BARB makes use of a distinction
which we follow here: consolidated audience figures denote the number of
viewers who watched the programme at the time it went to air, as well as
including those viewers who recorded the programme and watched it at a later
time.

Analysis of Selected Programmes

Special note should be made of three documentaries in 1999 of BBC1’s Comic

Relief’s Great Big Excellent African Adventure. These programmes led up to Red

Nose Day and an entire evening of fund-raising and comedy, interspersed with

short documentary reports from African countries and the UK. In 1999, the

African Adventure programmes were watched by approximately 4 million
28




Losing Perspective: Global Affairs on British Tervestrial Television 1989-1999

viewers. Comic Relief’s Red Nose Day attracted its best ever fund-raising
response from viewers this year.
1
On BBCI, highlights from 1998-99 also included several episodes of Panorama,
including: Valley of the Dead, filmed in Kosovo, with a consolidated audience
of 2.9 million; Death to America, about the alleged Osama bin Laden terrorist
. attacks, with a 2.4 million audience; In Search of Cynthia Mthebe, Fergal Keane’s
hosted: revisit to South Africa, with a 3.3 million consolidated audience; and
When Good Men do Nothing, about the international response to the Rwandan
genocide, which received a 2.6 million consolidated audience. A Panorama
source cited séveral reasons why the number of programmes filmed overseas has
decreased since the start of the decade: low audiences for these types of
programmes, budgetary reductions, and a lack of personal interest in developing
country issues on the part of the show’s investigative reporters. While these
figures may be tow for BBC1’s expectations, the audience figures presented here
suggest that millions of Britons continue to be interested in these programmes,

BBC1’s The Burning East series, about environmental destruction and corruption
in Indonesia, received audiences between 3 and 5.9 million for those episodes
shown during peak-time. Violent Planet’s Inferno, which explored fire’s effect
on ecosystems, received 5.6 million. Born to Be Wild, in which one episode
featured a leading comedian at Lake Victoria in Africa, bringing Wildlife issues
to British viewers in an innovative way, received a 9.6 million audience.

On BBC2, those programmes which captured a generous number of viewers
included the Earth Story series, which explored environmental history with the
aid of impressive graphics and received between 2.7 and 3 million viewers.
Great Railway Journeys, which combined a ‘well-known British figure with
history and travel, received between 2 and 3.4 million viewers. Two episodes of
the Timewatch strand which filmed overseas received between 2.6 and 2.7 million
viewers. A source from Great Railway Journeys said that less time is spent on
programme development and follow-up now than at the start of the decade. It
was also noted that travel programmes generally have smaller budgets, and
therefore find it harder to remain independent of the willing sponsorship from the
travel industry itself, which could account for the proliferation of ‘holiday’ as
- opposed to ‘adventure’ travel programmes. The once-dedicated Great Railway
Journeys staff has dispersed into the freelance production world, which has also
had an effects on the ethos of the production teams.

BBC2’s Correspondent programmes which covered stories from the developing
world did not do as well in ratings this past year, generally holding between 5 and
8% audience share. A Correspondent source once again cited budgetary reasons
for the reduction in international filming, More human interest and personal
stories will get commissioned today than previously, but this is simply an
evolution in new ways of reaching viewers, The early Saturday evening slot was
seen as both a possible deterrent and benefit for its viewer base: while the show
might benefit from a mid-week, mid-evening slot, at the same time its ‘graveyard’

29




Third World and Environment Broadcasting Project

time (as early Saturday evening is known) means that those interested viewers
have little option for similar programming and will tune into Correspondent.

BBC2’s The Death of Yugoslavia, which we did not count in our study because it
was a revised repeat, nonetheless is worthy of mention here because it received a
1.9 million consolidated audience despite going out late on a Saturday evening.
Its popularity was seen as timely because of the conflict in Kosovo at the time.

On Channel Four, Cave Mummies of the Canaries in The Mystery of the
Mummies strand, and Return to the Valley of the Kings in the To the Ends of the
Earth strand, both received 2.9 million viewers. Films of Fire's Face of Debt
received 10,475 calls to a helpline set up after the airing of the programme.
Channel Four’s Bloody Balkans series of programmes, which gave invaluable
insight and context to the conflict in the former Yugoslavia, received fairly poor
ratings. On the other hand, Tim Gardam, Channel Four director of programmes,
has stated that Divorce Iranian Style in the True Stories strand did very well with
1.5 million viewers despite the handicap of subtitles, given that the expectation
was for only 800,000.

The Disasters Emergency Committee, an organisation which puts forth
concentrated public appeals in times of disasters or emergencies on behalf of
Britain’s aid agencies, reported that it received its best financial response ever
this year: £53 million for its Kosovo appeal. With the proliferation of Balkans
analysis in both news, current affairs and documentaries such as Bloody Balkans,
the British public could be said to have been relatively well informed of the
conflict,

ITV’s The Timor Conspiracy, shown off-peak at 10:40pm in January of 1999,
received 1.6 million viewers. A phone-in line set up to receive calls after the
transmission of the programme was jammed with incoming calls and crashed. In
August of this year, John Pilger’s Welcome to Australia was aired, delving into
the role played by Australia’s Aborigines in that country’s sport successes.
Going out at 10pm, this programme received 4.2 million viewers. An on-line
chat website after the transmission of the programme is also reported to have
received a strong response.

Conclusions

There are many complex factors which account for the dwindling international
programming that has been noted over the decade. These include but are not
limited to diminishing budgets for programmes. At the same time, rapid
technology innovations allow foreign images to be quickly and cheaply
transmitted, a benefit which has resulted in less in-depth analysis. Production
culture has also changed: staff are more likely to freelance and move between
programmes today than they were in 1989, resulting in less commitment to any
one strand. The advent of interactive television and the convergence of internet,

30




Losing Perspective! Global Affairs on British Te ervestrial Television 1989-1999

radio and television media has seen budget allocations towards investing in this
infrastructure; undoubtedly one of the first areas to cut funding from is
international filming, which is costly and time-consuming to produce.

. -

As a research tool audience ratings are often criticised because they do not take
into account less tangible reasons for television viewing. This argument claims
that'a programme watched by a smaller number of people may have a great
impact. The qualitative exercise undertaken here provides evidence that despite
the widely held belief, documentaries about developing countries continue to be
popular with viewers when done in creative and fresh ways. This would suggest
that the justification for budgetary cuts in this area because ‘British audiences are
not inferésted’ is inadequate. The exercise above is both selective and limited. It
does, howevet, draw out some significant facts which argue a need for more
‘sophisticated, in-depth research into not only ratings, but also the wider impact of
documentaries about developing countries.

31







£ . Price£6.00
?”‘;f’m‘;‘;fiﬁé“;isﬁ;’;'”’?, ISBN 09525050 3_7




